Direkt till innehållet ?
Sök i forumet

Marknadsläget

Vad händer nu? Nerverna på helspänn.

1. 1. 2010-02-04 22.28

Vad jag förstår av artiklar och webb-tv där ärrade börsveteraner deltager så har de aldrig upplevt något liknande som den dopade marknad vi varit i och fortfarande befinner oss i. Någon gång skall priset för sedelprintandet och dopingen av finanserna betalas frågan är väl närmast av vem och när? Jag undrar om vi bara bytt en bubbla mot en annan, för min del tänker jag försöka haka på vad nu marknaden bestämmer sig för göra en slant så gott jag kan.

Läste nyss denna artikel.
    http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601108&sid=aCZQ...

Från AAA kredit till AA+ för Buffet och nyligen "splitt för att göra det enklare för småsparare" köpa in sig!! En splitt som "aldrig" förväntades av Buffet!

Jag kan faktiskt se en finess med att köpa järnväg men visst kan där finnas ett orosmoment i form av att det inte går prata igång ekonomierna? Vem skall konsumera, de som ligger i mainstream verkar allt mer intresserade behålla sina förmögenheter och jag tror inte En-Få-mansföretag fixar detta utan möjligen köper en kort respit. Är det någon som sett den berömda dynamiken om vi nu inte menar devalveringar??

Det var en riktigt spännande dag börsmässigt och för egen del undrar jag om mina ppm förändringar dvs sälj gick igenom före idag och kanske mina köp gick in i dag he he he men varför skulle jag ha sådan tur.

Hur som helst upplever jag inte pågående rekyl som en större överaskning och motrekylen infinner sig förr eller senare men vad händer sedan? Vem skall konsumera i den globala låglönesatsningen eller kommer det nya ekonomiska uppfinningar? Vad tror ni?

• NRG
    • NRG
    • Medlem
    • Reg. datum: dec 2006
    • Aktiv i antal ämnen: 384
  2. 2. 2010-02-05 11.20

- Vi har aldrig upplevt nåt liknande ...
    - Denna gången är det annorlunda ...
    - Gamla samband gäller inte längre ...

Så låter det och så har det alltid låtit. Kanske beroende på att marknaden är dynamisk och oviss. Trots det kan man på lång sikt se samband och mönster som upprepar sig och konjunkturförloppet har en naturlig tågordning som bara en hård centralstyrning kan ändra på.

För bara en månad sedan slutade ett år med historiskt stora uppgångar. Potentialen i marknaden har aldrig varit större och jag ser inget som kan ändra på det. Allt är som förut med det tillägget att det går lite fortare nu.

• aromata
    • Medlem
    • Reg. datum: okt 2006
    • Aktiv i antal ämnen: 119
  3. 3. 2010-02-19 14.33

Hej Aromata!

Spännande blir det hur som helst och jag agerar allt mer efter TA när det inte gäller mina längre eller systemhandlade innehav. Värst är väntan eller bleken på börshavet och just nu vill jag sätta tänderna i något men hittar inget :(

Vad kommer hända med börserna? Kommer den krassa verkligheten ge effekter på börshavet eller kommer den likt hittls knappt ge en krusning? Påverkar ens ett utökat utanförskap konsumtionen eller kommer den minoritet som har kapitalet till sist åstadkomma den hittils hallusionerade dynamiken? Alla kan väl inte torka rumpor och hålla drinken åt husse hur än subventionerat det blir eller kan de?

Jag upplever det börjar märkas bland flera småföretagare inom daglighandeln att utbudet kunder tryter t ex i min stad finns det nästan ingen data-affär bortsett från då de stora! Går inte finna helt enkelt och där bör bli en trängsel på den marknad de har kvar så vad händer då?

OK vi har bemästrat algerna&dinusarierna iaf så förmodligen tar vi oss förbi detta oxå. :)

Är det vi ser bullas upp just nu ett sista dödsryck/rekyl?

Vänder det ned eller går vi sidledes?

Jag tror själv på sidled(kanske svagt trendande) vad tror ni?

• NRG
    • Medlem
  4. 4. 2010-02-19 14.37

Eeeh jag menar generellt, stockpicking kommer förståss som alltid fungera om man hittar rätt.

• NRG
    • Medlem
  5. 5. 2010-02-19 18.39

Jag har helt slutat med att försöka gissa framtiden eller läsa om de som gör det. Ingen har rätt hela tiden och till slut brukar hälften ha rätt och hälften fel.

Mitt stora marknadsfilter är investeringsklockan. Mest för att den är bra på att grovt signalera ungefär vad vi kan förvänta oss. Närmare fundamental analys än så kommer jag inte.

Annars tittar jag mest på vad som har hänt med kurserna den senaste tiden. Den senaste veckan ser skaplig ut om detta fortsätter nästa vecka kommer jag nog att stegvis köpa in mig på marknaden igen. Även om börserna worldwide bara går sidledes finns det fonder (jag handlar bara med fonder) som trendar uppåt.

Vad som händer nästa vecka har jag ingen aning om men jag jag gör allt jag kan för att anpassa mig.

• aromata
    • Medlem
    • Reg. datum: okt 2006
    • Aktiv i antal ämnen: 119
  6. 6. 2010-03-09 06.03

Vet inte hur länge kommentar och graf(scrolla ned) ligger kvar på denne siten och han vet inte själv 100% om det är så men ger en intressant överblick över hur börser kan utvecklas.

http://caldaroew.spaces.live.com/

stämmer den har vi en större uppgång om något år då det ser ut köpa vad man kan lägga sig i hängmattan njuta livet :) Tills dess får vi svettas med TA eller vad nu ni andra föredrar som hjälpmedel.

• NRG
    • Medlem
  7. 7. 2010-03-14 07.13

70 års ny uppgång stundar?

Grafen jag menade i förra posten hittar jag inte längre då länken går till startsidan. I denna helguppdatering skriver han nu att vi ser ut växlat in i en bullmarket och att bearmarketrally är avklarat.

Återstår se om han får rätt? Jag gillar h.s.h läsa hans redogörelser speciellt weekendvarianten som jag upplever ger mig lite uppslag på råvarusidan ibland.

Är förhållandevis likvid då jag förberett mig på lite nedsida där jag tänkte fynda nu ser det mer ut som jag får hålla utkik efter någon lokal botten i respektive öka på innehaven igen.

Verkar omöjligt för mig engagera mig i fonder vilket kanske beror på att jag endast har ppm? Önskar det fanns en site likt denne netfonds.se som hade hela iaf ppm-utbudet då kunde man med ganska enkla medel t ex sma förbättra sitt ppm.

• NRG
    • Medlem

Ej inloggad!
För att delta i diskussionen i forumet måste du vara inloggad.

Om vårt forum

Du som deltar i forumet tar själv ansvar för innehållet i det du skriver. Aktiespararna har rätt att ta bort inlägg som är opassande eller som inte följer svensk lag.

Annonser