Direkt till innehållet ?
Sök i forumet

Fonder, Pension och PPM

PPM-förvaltning hos Avanza

1. 1. 2007-05-30 10.08

Jag funderar på att låta Avanza förvalta PPM åt mig men vill ha allmänna synpunkter.

Jag har ca 23 år kvar till pensionen; ska jag välja 100, 70 eller 50 (sistnämnda mindre troligt)?

• dynaflux
    • dynaflux
    • Användare
    • Reg. datum: mar 2007
    • Aktiv i antal ämnen: 8
  2. 2. 2007-05-30 19.49

Jag förvaltar min PPM själv via Avanza och har 100% aktiefonder.
    Har 21 år kvar till 65-årsdagen.
    Om du vill ha 100% eller 70% beror på hur trygg du vill vara i ditt sparande samt att du är bekväm med att avkastningen KANSKE inte blir lika hög som vid 100% aktiefonder.
    Själv tycker jag att deras 100%-fond är lite för försiktig i min smak så därför förvaltar jag den själv och hitils med ett bättre resultat än Avanza. Ett annat alternativ är att följa eller låta http://www.twoship.com förvalta dem.

• Anders I
    • Medlem
    • Reg. datum: sep 2006
    • Aktiv i antal ämnen: 153
  3. 3. 2007-05-31 15.56

Jag gissade att Avanza hade proffs som skötte placeringen.

Vad tar Two Ship i avgift? Det framgår inte på deras hemsida.

Vilka aktiefonder kan du rekommendera?

• dynaflux
    • Användare
    • Reg. datum: mar 2007
    • Aktiv i antal ämnen: 8
  4. 4. 2007-05-31 21.38

Jo Avanza har "proffs", Sven Hagströmmer, Jesper Strandberg,Dag Rolander och Peter Benson, de placerar nog bra på årsbasis men inte med så hög risk.
    Two Ship har ingen egen placering men om du registrerar dig så kan du gratis ta del av hur de själva placerar, de byter på söndag em om de gör något byte, vill du betala för att få placerat enligt deras modell utan att själv behöva göra bytena? Klicka på deras reklam ruta : " NYHET! Vi erbjuder mer än bara PPM" så kommer du till ett företag som Two Ship samarbetar med.
    Vill ogärna rekomendera något utan att veta vilken risknivå du vill ha.
    Några fondförvaltare som jag tycker är bra är : Stavanger/Skagen, Odin, EastCapital, Carlsson, BlackRock MerrilLynch, Simplicity, First State, FIM fonder, AMF, HQ

• Anders I
    • Medlem
  5. 5. 2007-06-04 23.33

Jag har speglat mitt PPM hos Avanza och med dryga 35 år kvar till 65 årsdagen (jisses vad länge) kör jag 50/50 fördelat på HQ Tillväxtmarknad och Kaupthing Swedish Growth.

Funderade ett tag på 100-tjänsten men är glad att jag struntade i den (iaf nu med så pass lång tid kvar) med 8 procentenheter över den sett 3 månader bakåt. 7 år i PPM har gett 55% upp jämfört med premiesparfonden, så mitt tips är att vara aktiv och inte slänga bort pengarna på någon annans oförmåga.

• Sennbrink
    • Användare
    • Reg. datum: okt 2006
    • Aktiv i antal ämnen: 13
  6. 6. 2007-07-14 10.04

Jag har funderat ett bra tag på att bli aktiv i mitt fondsparande men samtidigt har jag redan ett aktivt sparande/handlande i aktier.

Även om nu 7:e ap tror jag soffliggarfonden hette kanske inte lyckats superbra kanske jag gör större skada om jag börjar försöka vara aktiv med mitt ppm?

Fick erbjudande från avanza men kan inte riktigt se finessen betala xxx:- även om de nu har duktiga förvaltare?

Jag skulle gärna vilja veta om någon här satt upp sig på twoships(som Anders nämner) gratis maillista och vad ni tycker om den erfarenheten?

• NRG
    • Medlem
    • Reg. datum: dec 2006
    • Aktiv i antal ämnen: 384
  7. 7. 2007-07-15 12.55

NRG. Jag har också ett aktivt sparande/ handlande i fonder/ aktier. Sparandet i fonder som inte är i pensionssparandet är nu bara ca 1% av mitt sparkapital och de fonderna rör jag inte förrän jag har ett behov av pengarna.

Fonderna i mitt pensionssparande är jag aktiv och placerar om några gånger /år, både i PPM och tjänstepensionen.
    Är du tveksam om du ska lyckas bättre än Premievalsfonden så placera bara om en mindre andel, tex 10 %, då riskerar du inte så mycket. Sedan om du ser att du placerar bättre än Premievalsfonden kan du minska det innehavet och placera mer själv.
    Jag har följt Twoship 7 mån, de har "bara" ökat 3,8% sedan årsskiftet för att de varit tveksamma till börsutvecklingen och i flera veckor legat 100% i penningmarknadsfond, vilket var bra i månadsskiftet feb-mars men inte senare...
    Sedan starten har de ökat 297%, vilket inte säger något om framtiden....
    Avanzas förvaltning har ökat med ca 9% vilket är lika med Premivalsfonden så där har man ännu inte fått valuta för pengarna om köpt förvaltningen...
    Själv har jag 22% sedan årsskiftet i mitt PPM-val som jag gjort3 byten i år.

• Anders I
    • Medlem
  8. 8. 2007-07-18 06.52

Anders I. Tack för svaret.

Jag tror jag gör som du föreslår dvs provar med ett mindre belopp från mitt ppm-konto så kan jag alltid öka om det ser ut som jag reder ut fondhandlandet.

Precis som du oxå noterat visar varken avanza eller two ship någon större skillnad mot det ppm jag har så det gjorde mig oxå lite tvehågsen men samtidigt önskar man man hade prickat någon av de fonder man ser på vinnarlistorna ;-)

MVH

• NRG
    • Medlem
    • Reg. datum: dec 2006
    • Aktiv i antal ämnen: 384
  9. 9. 2007-09-14 17.29

Varför inte ta hand om förvaltningen själv? Köp en bra fond bara så är du igång. Slipper du betala någon annan för det enkla jobbet.

• Chiva84
    • Användare
    • Reg. datum: feb 2007
    • Aktiv i antal ämnen: 26
  10. 10. 2007-09-17 21.34

Jag instämmer med chiva84. Det är inte spec svårt att sköta sina fonder själv.Du kan leta åt helt acceptabla råd i tex aktiespararna eller privata affärer och flera andra affärstidningar.Själv byter jag PPM -fonder ca 4 gånger/år. Enda kruxet är väl att man bör vara vaken på hur ekonomin svänger i världen. Man bör ej få panik bara för att en marknad sviktar tillfälligt utan försöka vara stabil med ca 60-70 % utav portföljen, så kan man laborera med resten. Den ekonomiska utv i Kina är formidabel på lång sikt.Likaså Indien. Skaffa dig info och pröva dig fram försiktigt, så går det nog bra.

• sybil
    • Användare
    • Reg. datum: sep 2007
    • Aktiv i antal ämnen: 2
  11. 11. 2007-09-18 11.29

Jag tycker att man självklart ska förvalta sina PPM-pengar själv, särskilt då man redan handlar med aktier.

PPM ger oss en bra chans att öka pensionen avsevärt, särskilt för dem som har många år kvar tills penssionsstrecket.

Tänk på att externa förvaltare också tar ut avgifter, vilket innebär att deras placeringar måste generera ännu mer avkastning för att täcka avgifter OCH öka beloppet i det orangea kuvertet.

12. 12. 2007-09-26 09.55

Såhär kan det se ut till exempel.

Ditt PPM-sparande +11,2
    Premiesparfonden -0,3
    Avanza PPM Hundra -1,1

Detta är efter en månad har jag för mig. Började ha hand om det helt själv. Premiesparfonden suger något ofantligt. En enkel tumregel: Låt aldrig banker ha hand om dina pengar. ;)

• Chiva84
    • Användare
    • Reg. datum: feb 2007
    • Aktiv i antal ämnen: 26
  13. 13. 2008-01-22 13.51

==> Dynaflux

Varför valde du just Avanza PPM? Gjorde du någon undersökning eller hur kom du fram till detta?

• PeterEtt
    • Användare
    • Reg. datum: jan 2008
    • Aktiv i antal ämnen: 4
  14. 14. 2010-03-10 18.08

Jag använder Festival.se för PPM-sparandet. De har en aktiv förvaltning som har gått +26% på 8 månader.

• Johannes73
    • Användare
    • Reg. datum: mar 2010
  15. 15. 2010-03-10 18.10

De har även Anders Andersson som opartisk granskare. <a href="https://www.festival.se">https://www.festival.se.</a>

• Johannes73
    • Användare
  16. 16. 2010-03-12 13.05

Eftersom du är här på forumet så är du ju uppenbarligen redan intresserad av aktieförvaltning. Då är det väl roligt att förvalta ditt PPM själv? och du har ju så lång tid kvar att tiden spelar till din fördel. Våga själv och lycka till på vägen!

• Liselotte13
    • Medlem
  17. 17. 2010-03-12 13.05

Eftersom du är här på forumet så är du ju uppenbarligen redan intresserad av aktieförvaltning. Då är det väl roligt att förvalta ditt PPM själv? och du har ju så lång tid kvar att tiden spelar till din fördel. Våga själv och lycka till på vägen!

• Liselotte13
    • Medlem
  18. 18. 2010-03-17 10.12

Det finns en mängd gratsi sidor för PPM råd på månadsbasis eller mer långsiktiga byten (2 ggr/år) hos t.ex PPMdoktorn.se

Varför inte göra det själv? Att betala någon som också gissar är vansinne. De vet inte mer än du själv.
    Ex. Europa har ju lite problem- milt sakt. Så undvik denna sektor ett tag. Kina har åtstramningsproblam. Tillväxtmarknader har stor potential, Indien, asien etc.

Mina personliga favoriter om du klarar av kraftiga kurssvängningar är Ryssland och Latinamerika. I det nya systemet kan du snabbt sortera alla fonder efter avgift och snabbt se hur de klarat av avkastningen. Tex. Nordeas Rysslandfond är billig men har bara ökat ca 5 % till skillnad från t.ex handelsbankens (nästan samma avgift) som ökat 11 %. det är stor skillnad på vem som förvaltar t.ex en Rysslandsfond.

Pensionsmyndigheten (som det heter numera) ger dig all översikt du behöver över avgifter och avkastning mellan precis alla fonder.

Lycka till och betala inget för det du kan göra själv. Att byta fond eller välja fonder tar max en kväll (första gången) och går fortare när du lärt dig systemet. Det finns ju också guider för din riskvilja. Att fråga om du skall ha 25,50 eller 100 ser jag som en konstig fråga. Ju oroligare på marknaden- ju mer räntepaper (korta räntor). Nu skulle jag ligga i 50/50. Blir det oroligare tar jag 75/25 och 100 % aktier när det blir mer stabilt.

• MrPink
    • Användare
  19. 19. 2010-03-17 11.28

Jovisst det är ju gratis att göra förvaltningen själv. Problemet för mig är att jag känner inte att jag har tid eller den kunskap som krävs för att förvalta själv. För några år sedan tappade min portfölj enormt i värde. Det hade jag nog kunnat undvika, om jag hängt med själv. Men jag missade helt.

Nu vill jag gärna att förvaltningen sköts ordentligt. Därför har jag valt en PPM-rådgivare som har lyckats bra hittills. Den avgift de tar har jag råd med. Och om förvaltningen blir bättre än när jag gör den själv, så kommer jag att få högre pension.

• Johannes73
    • Användare
  20. 20. 2010-03-22 15.24

Har förvaltaren du valt en bra historik att även "bromsa" kursras i dåliga tider? Alla kan ju skapa bra resultat i goda tider. Skulle speciellt titta på 2002 hur deras resultat var. Det tycker jag kännetecknar en bra förvaltare- som ser efter dina pensionspengar cykliskt.

Mvh/

• MrPink
    • Användare

Ej inloggad!
För att delta i diskussionen i forumet måste du vara inloggad.

Om vårt forum

Du som deltar i forumet tar själv ansvar för innehållet i det du skriver. Aktiespararna har rätt att ta bort inlägg som är opassande eller som inte följer svensk lag.

Annonser