Direkt till innehållet ?
Sök i forumet

Fonder, Pension och PPM

Kinafond

1. 1. 2010-02-28 12.39

<br/> <br/>Håller på att stuva om lite i PPM-Portföljen och söker därmed en Kinafond. Någon som har något tips på någon favorit? <br/>Har själv kollar på Baring Hong Kong China Fund USD Inc som har haft en ruggigt bra historik och relativt låg förvaltningsavgift för att vara en fond mot en tillväxtmarknad (1,25% per år).. <br/> <br/>Kommentar på denna fond, lr tips på någon annan ? <br/> <br/>Övriga innhav blir oförändrat; Skagen Global, Skagen Kon-tiki, HQ Sverigefond samt HQ emerging markets.

• obrattfeldt
    • obrattfeldt
    • Medlem
    • Reg. datum: okt 2008
    • Aktiv i antal ämnen: 11
  2. 2. 2010-03-13 15.43

En fond som jag tittat lite på är First State Great China Gr A. Risken är lite lägre än Baring Hong Kong China Fund, men förvaltaren Martin Lau har skött fonden i över 6 år och gjort det bra. Dessutom är den noterad i Brittiska Pund, vilket ser gynnsamt ut för tillfället.

• Mr Prospekt
    • Medlem
    • Reg. datum: mar 2009
    • Aktiv i antal ämnen: 26
  3. 3. 2010-03-17 09.50

Kina ligger som region inför ett åtstramningspaket att (fast vxl kurs för att reglera en volatil dollarkurs) att hämma sin inhemska inflation, främst inom byggsektorn. Det torde vara en bättre investering i Latinamerika, Nordiska bolag (främst småbolag) samt ryssland fram tills Grekland skall betala sina första miljardlån i april/maj, då jag tror att vi får en liten rekyl. Undvik fonder/aktier som har kontaktytor med Europa fram tills efter sommaren, då vi kan se vilken riktning detta tar.
    Rena tillväxtmarknader, Indien, Asien (Australien) är marknader jag tittar på.

Latinamrika har en stark inhemsk marknad för konsumtion och är inte beroende av exporten på samma sätt som andra länder. Aktiebolag som investerar i Latinamerika fram tills fotbolls VM och OS (tendens tillökad ek aktivitet i främst Brasilien), i infrastruktur ser jag som särskillt intressanta- typ ABB och Atlas Copco. Dessa bolag har en liten eller obefintlig kontaktyta med Europa som marknad.

• MrPink
    • Användare
    • Reg. datum: mar 2010

Ej inloggad!
För att delta i diskussionen i forumet måste du vara inloggad.

Om vårt forum

Du som deltar i forumet tar själv ansvar för innehållet i det du skriver. Aktiespararna har rätt att ta bort inlägg som är opassande eller som inte följer svensk lag.

Annonser