Direkt till innehållet ?
Sök i forumet

Caféet

Nytt år och nya funderingar.

1. 1. 2010-01-16 11.08

Kämpar fortsatt med att renodla mina olika portföljer och undrar vad ni tror om detta upplägget.

När det gäller mitt månadssparande hos aktieinvest börjar jag bli allt mer intresserad av att använda deras olika färdiga portföljer i kombination med xact bull/bear i stället för som jag har det idag en mängd klattar i diverse.

Mitt konto hos avanza var från början tänkt som ett konto för optionshandel dvs kunna utfärda men då det dykt upp flera alternativ i form av certifikat och minis känns det ointressant då dessa inte har tidsvärde ta hänsyn till. Min plan för dagen när det gäller kontot är använda det för utlandshandel vilket är det jag sysslat mest med hittils.

Aktiedirekt blir mitt speckkonto vilket det redan är. Då jag har små medel passar mig courtaget utmärkt inte minst om man jämför vad en position i optioner kostar jämfört med en mini.

Undrar vad ni tror om detta eller ifall ni har bättre förslag/tips.

MVH
    ps. var är yxhugg förresten?ds

• NRG
    • NRG
    • Medlem
    • Reg. datum: dec 2006
    • Aktiv i antal ämnen: 399
  2. 2. 2010-01-17 22.07

Känner igen mig i det där med att renodla, har smittat av sig på antal depåer också, har reducerat från fyra olika depåer/vp-konton till endast två.

En basportfölj hos en av gammelbankerna som ligger relativt orörd och en storleksmässigt mycket mindre och mycket aggressiv portfölj hos Aktiedirekt med derivat och aktier på i min värld kortare sikt, dvs 1-5 år. Känns som att det räcker så. Har även rensat ut små och därmed tämligen meningslösa innehav. Är själv väldigt nöjd med Aktiedirekt.

"När det gäller mitt månadssparande hos Aktieinvest börjar jag bli allt mer intresserad av att använda deras olika färdiga portföljer i kombination med xact bull/bear i stället för som jag har det idag en mängd klattar i diverse"

Är ju klart bättre med en färdigkomponerad och koncentrerad portfölj än en massa små spridda skurar. Man kan väl konstatera att chansen att vi blir rika på ett mikroinnehav är obefintlig.

• lanjon
    • Medlem
    • Reg. datum: feb 2008
    • Aktiv i antal ämnen: 79
  3. 3. 2010-01-18 23.47

Jag har också saknat Yxhugg. - Har han bytt signatur?

• LasseLarsson
    • Medlem
    • Reg. datum: jul 2008
    • Aktiv i antal ämnen: 152
  4. 4. 2010-01-19 15.04

Jag med, hoppas han dyker upp snart igen här.

• lanjon
    • Medlem
  5. 5. 2010-01-22 12.38

Rätt eller fel återstår att se.

Bestämde mig nyss för att köpa in mig i 3 st färdiga portföljer som jag kommer med tiden börja månadsspara i vartefter jag avvecklar en del av de nuvarande objecten som många gånger ingår i de färdiga portföljerna.

Jag valde Avkastning, Bas och Investment väl medveten en del bolag ingår i flera av portföljerna men jag är redan idag överviktad i en del av dessa ändå.

I de fall där de mer kända aktierna finns som minis hos rbs/abn kommer jag trada dem där bortsett från äga dem via portföljerna och vid nästa topp avvecklar jag mina nuvarande positioner i dessa. Vill bara se hur det ter sig när jag väl erhållit mina köp i portföljerna då jag inte vet om jag tilldelas aktierna separat eller om det dyker upp en ny kolumn etc..

Ganska ångestladdat beslut men jag bara måste renodla på något sätt.

• NRG
    • Medlem
  6. 6. 2010-01-23 07.28

Blev inte riktigt som jag ränkt mig och det blev inte färre aktier utan fler ;)

Fördelen med portföljköp är väl då att aktieinvest gör urvalet och eventuella omfördelningar vad jag förstår i övrigt fungerar det som att köpa enskilda aktier.

Får fila mer på en annan lösning för egen del då jag ville ha färre enskilda poster överblicka, allmänt är väl de färdiga portföljerna ett bra alternativ till en långsiktig månadssparae etc..

• NRG
    • Medlem
  7. 7. 2010-01-23 07.54

Hur stänger man av bevaka tråden?

• NRG
    • Medlem
  8. 8. 2010-01-23 22.26

Ok,fattar vinken :)

• lanjon
    • Medlem
  9. 9. 2010-01-24 01.30

Lanjon-> Menade inte vinka utan undrade bara hur man stänger av få mail vid vart inlägg? Har för mig det gått tidigare men hittar inte en sådan funktion nu?

Om det inte går stänga av är det bättre de tar bort funktionen annars finns det risk man med tiden fixat "spam" till sig själv och åtminstone jag får mail så jag är nöjd som det är;)

• NRG
    • Medlem
  10. 10. 2010-01-25 08.53

ja funktionaliteten här på forumet lämnar ett o annat att önska...En annan jobbig sak är att man inte kan redigera sina inlägg vad jag förstått? Väldigt märkligt år 2010.

• lanjon
    • Medlem
  11. 11. 2010-01-25 17.07

Jag hittade något under prenumerationer men då jag valde ta bort markering fick jag ett felmeddelande som jag vidaresände till webmastern. Som grädde på moset har jag två markeringar på denne tråden så var gång där kommer ett inlägg får jag dubbla besked ;)

• NRG
    • Medlem
  12. 12. 2010-01-25 23.00

Härligt! Ingen risk att du missar något om man säger så...

• lanjon
    • Medlem
  13. 13. 2010-02-07 15.25

Behöver friska ideer då jag kört ned mig i träsket trots jag försöker renodla och förenkla allt vad tygen håller :(

Det blir en del papper så jag skall försöka ge så kort kommentar jag kan efter var o en av dessa.

ABB: Ingår i mitt månadsspar, dyr aktie men jag tycker man får en bra exponering globalt och lokalt med denne.
    Alfa laval: Ungefär samma som ovanför dock inte riktigt bred tycker jag.
    Astra: Kanske ett onödigt innehav med tanke på investmentbolag, bra och defensiv åtminstone.
    Atlas C: Tänker ungefär samma här som med ABB och Alfa.
    Axfood: Följde med när jag testade köpa via portföljköp, varken bra eller dåligt och har inga planer just nu angående den.
    Billerud: Samma som Axfood.
    Blackpearl: Denne systemhandlar jag och tror den kan fungera långsiktigt oxå.
    Connecta: Samma som Billerud.
    East Capital: Handlar inte med fonder utanför ppm så mest ett sätt vara med på ett hörn österut, förväntar mig inga stordåd eller katastrofer utan är mest där som ett surrogat.
    Elekta: Samma som Connecta :)
    Endomines: Samma som Blackpearl.
    HM: ptja platsar väl i alla portföljer?
    Industrivärden: Ligger på mitt pensionkonto med månadsspar.
    Intrum Justitia: Avskyr denne aktien, förstår inte varför den inte kan lyfta samtidigt som alla talar väl om den, skall ut ur min portfölja snarast möjligt.
    Investor: Samma som Industriv men här har jag påbörjat systemhandel dels för den är för stor i portföljen och dels för den är tråkig, jag gillar inte heller bonusprogrammet där som jag tycker är överdrivet och inte står i proportion till vad vissa herrar där presterar.
    Kinnevik: Ungefär som indrustriv. men denne gillar jag skarpt och ser den som ett komplement mot nya marknader.
    Kungsleden: *suck* Andra rundan med denne och jag tänkte systemhandla den men den hamnade visst i bleke. Inget jag egentligen bryr mig om men får väl försöka få en slant ut ur den.
    Latour: Som industriv.
    Lundberg: Som industriv.
    Midway: Upplever aktien väldigt aktieägarvänlig men tror de kan ha en del tuffa tider framför sig. Gör inget alls med den för dagen utan inväntar någon sorts konjukturförändring.
    PEAB: Mitt favvorit byggbolag, har redan tagit hem ursprungsinsatsen flera gånger om så klatten ligger där den ligger. Jag tror mycket på en del av deras senaste manövrar nu återstår det en konjukturvändning och då köper jag fler.
    Ratos: Ungefär som med PEAB, ligger inte i vägen för mig men jag har påbörjat ett systemhandel schema för den.
    SCA: Enda skogsbolaget om man inte räknar kinnevik och vad nu ingår i en del andra investmentbolag. Gillar aktien och har inga planer på att sälja av.
    Svolder: Den har en märklig förmåga variera i antal i min portfölj, har inga som helst klagomål på den och nuvarande innehav är byggt på gamla utdelningar. Möjligt jag ökar i framtiden eller så låter jag den ligga växa med utdelningarna?
    Sandvik: Resonerar ungefär som med ABB mfl när det gäller sandvik.
    SHB: Läs connecta, är inte speciellt intresserad av mer än speck när det gäller denna typen av aktier.
    Securitas: Följde med portföljköpet, vet inte riktigt om jag vill ha den eller ej. Jag tycker aktien är ok och jag har ägt den tidigare genom åren men som ni ser är min "lista" ganska lång vilket jag ogillar.
    Skanska: Portföljköp, har tidigare speckat i den vilket jag föredrar men den är inte kass alls! Trots det har jag andra som jag upplever intressantare som långliggare.
    Telia: Är egentligen inte intresserad av denne aktien numera men jag förstår den är ganska bra och har bra utdelning så för att göra något har jag överfört den till mitt systemhandelsprojekt.
    Trigon: alldeles ny i portföljen, kom in på bra pris och kommer antingen sälja av ta en bra vinst eller börja systemhandla den. Intressant komplement österut rent allmännt tycker jag.
    Vostok Nafta: Resonerar ungefär i samma banor som med east capital etc dvs en östexponering. Här är kanske Trigon det bättre valet? Vi får se inga tyngre poster i någon av dem.
    Xact bull/bear : trading object råkar ha båda för dagen då de ligger på olika portföljer och har därmed olika strategi att följa(som jag lagt upp) .
    Öresund: Presentationer är väl överflödiga, ligger i min pensionsportfölj bland de andra investmentbolagen.
    E.on: Energi kanske jag kompletterar med Fortum framöver.
    Iberdrola: Ett felköp då jag hade en period jag trodde på vindmöller etc.. Vet inte hur jag vill göra med denne.
    Nestle: Ligger bra i min pensionsportfölj, skulle vilja utöka med unilever dock. Kanske en anledning jag är lite osäker på t ex Axfood.
    Pinetree : Canadensiskt investmentbolag en pennystock som ger exponering mot flera intressanta saker typ uran mm.
    Sprott : Canadensiskt investmentbolag med fokus på jordbruk, ungefär en canadensisk version av black earth fast vad jag upplever bättre? En pennystock och även denna en ren lottsedel.
    Premium brands: Canadensisk fastfood leverantör dvs mackor etc som går köpa på mackar osv.., Riktigt högutdelare med mitt ingångspris och till räntan når 10% eller mer mitt alternativ.
    Student Buss: Skolbussar i Canada och USA, redan omvandlat från trust till vanlig aktie med bra bit över 10% i direktavkastning.
    Statoil: Ville ha ett större oljabolag så lotten föll på denne, kan tänka mig lägga till Petrobras, china och XOM till denne, samtliga lär vara ganska stabila till pensionen.
    Vestas: Fan jag inte sålde denne, blev girig och nu är det en svartepepper för mig. Bolaget verkar dock ok men jag köpte t ex Iberdrola för att få vindkraftsexponering. Skall ur portföljen vid lämpligt läge.
    Har även några Parekonvertibler som inte behöver förklaras tycker jag?

Jisses vilken lista, undrar om jag fick med alla?

Som grädde på moset kommer jag senare idag lägga minst 2 köpordrar på canadensiska lottsedlar, sedan får jag lägga köp/sälj på mina systemhandelsgrejer.

Jag vet allt det där med att gifta sig med aktier och jag inser jag måste städa vidare. Jag skulle uppskatta er syn på innehaven som då kanske kunde få mig agera lite mer resolut, även förslag på andra uppskattas givetvis.

MVH

• NRG
    • Medlem
  14. 14. 2010-02-07 15.31

just när det gäller industrivärlden/Lundbergs är jag kluven kanske borde jag systemhandla industrivärlden och spara långsiktigt i endast Lundbergs?

• NRG
    • Medlem
  15. 15. 2010-02-07 22.21

Det var en diger lista det...Känner delvis igen problemen själv. Har många av nämnda bolag själv i min basportfölj.

En första fråga är ju om man verkligen behöver så "många" verkstadsbolag? det blir ju dessutom delvis tårta på tårta genom att de även ägs via investmentbolagen t ex sandvik, abb, atlas . Och det gäller även för bolagen skanska, sca, astra, securitas. Mycket dubbelexponering.

• lanjon
    • Medlem
  16. 16. 2010-02-08 05.36

Efter denne dagen är över bör där vara 16 st mindre aktiersorter brr måste göras men lämnar trots jag vet det är det klokaste en olustig känsla.
    Fokus och färre papper ger helt enkelt en effektivare portfölj.

• NRG
    • Medlem
  17. 17. 2010-02-08 10.42

Kunde inte sagt det bättre själv! Skriv gärna vilka du dumpade och vilka du behöll!

Jag skulle t ex helt klart behållt sca och dumpat lilla billerud. Investmentbolagen skulle jag behållt inkl Midway, och HM givetvis. Kungsleden har jag litegrann tappat förtroendet för, dumpade dem för något år sen. SHB är ju i Induv.

Tar inte bull/bear ut varandra där tycker du? De passar ju mindre bra långsiktigt oxå.

Ja det var lite åsikter det...

• lanjon
    • Medlem
  18. 18. 2010-02-09 05.55

Får räkna senare då avräkningslistan är lite tunn när det gäller vilket netto jag erhöll och sedan är där valutakursen på några att klura ut :(

Vissa av dessa följde med det där köpet av färdiga portföljer jag nyligen gjorde men generellt anser jag väl ingen av de sålda aktierna varken jättebra eller urdåliga. Känns skönt tunnat ut listan speciellt då det var meningslösa småklattar och det är inte alls uteslutet jag kommer inneha någon eller flera dem i framtiden(temporärt).

Åkte gjorde: ABB, Alfa Laval, Atlas C, Astra, Axfood, Billerud, Connecta, Elekta, Intrum J, Sandvik, SCA, Skanska, Securitas, SHB,Iberdrola, Vestas vind.

Att ha bull/bear samtidigt är en slump i just mitt fall denne gången. Jag har exit på bull som inte infriats och bear köpte jag nyligen då jag tänkte trada svängningar som kanske dyker upp i år. Det går äga båda om man tradar dem givetsvis beroende på marknad, man kan oxå ligga i en av dem som följer trenden t ex bull vi haft ca ett år. Endast köpa bear/bull lägga i byrån är ingen bra ide då hävstången till sist äter upp eventuella vinster.

• NRG
    • Medlem
  19. 19. 2010-02-09 20.37

Jag finner också bull o bear klart intressanta, har testat lite i dem. Nej att ha dem i byrålådan skulle nog mest ge gråa hår.

Ser att du bl a behöll investmentbolagen, då har du ju kvar många av bolagen indirekt och med rabatt. Det tror jag själv väldigt hårt på.

Hur blir det nu då med färdiga portföljer, depåer etc? Är det samlat på ett ställe eller utspritt nu?

(Själv slog jag nyligen ihop merparten av mina innehav till en gammelbank och behöll aktiedirekt enbart för derivat och kortare placeringshorisonter 1-5 år).

• lanjon
    • Medlem
  20. 20. 2010-02-09 21.26

De färdiga portföljerna var inte riktigt som jag tänkt mig då jag trodde de var typ som 1 post och inte att man fick underliggande aktierna. Kan inte se de är dåliga eller ett dumt sätt alls spara på då vad jag förstår gör alla omplaveringar och försäljningar i portföljerna till dig om du vill dvs du behöver bara spara i dem.

Just det konton är ett pensionskonto och känns mycket bättre nu efter utrensningen då majoriteten där kommer vara av investmentbolag och lite längre profil. Kan tänka mig längre positioner i Bear/Bull där vid behov och det är där mina långa bull för dagen ligger.

Kontot för utlänska aktier känns oxå rätt bra det är en kombination av långliggare(högavkastare) och chansaktier(lottsedlar) så ingen större aktivitet förväntas där.

Tiden jag nu får över kommer gå till mitt s.k tradingkonto där jag kommer försöka en mix av att systemhandla en del aktier och ta korta positioner i vissa instrument t ex gillar jag mini-long/short.
    (obs fiktivt exempel utan courtage etc) I stället för att äga 100st ABB ca 13100:- idag kan man köpa 1000st Minilong ABB ca 1954:- .
    Stiger nu ABB 5% och vi säljer för 13755 erhåller vi vinst 655:-
    Stiger ABB 5% stiger minilongen 33% och om vi då säljer för 2605:- erhåller vi vinst 651:-.

Enda problemet är jag jobbar dagtid så det är svårt komma in på bra nivåer men det händer och jag är ganska nöjd med resultatet så här långt även om jag råkar ut för förluster då och då.

• NRG
    • Medlem
  21. 21. 2010-02-12 12.38

Låter som fått ihop en bra lösning. Ja förluster får vi ju alla från och till, tack gode gud för stoplossfunktionen finns när det gäller mer aggressiva placeringar!

• lanjon
    • Medlem
  22. 22. 2010-02-14 20.05

datatrubbel, min vanlige rasade och har precis laddat ned hittak på en riktigt ångmaskin. blir till att köpa ny i veckan installera om hela surven igen :(

• NRG
    • Medlem
  23. 23. 2010-02-15 01.01

Låter verkligen mindre kul :(

• lanjon
    • Medlem
  24. 24. 2010-02-15 14.39

Blev en laptop Asus X70A. Tur jag lyssnade på min polare som menade jag skulle välja så stor skärm som möjligt för öven denne 17 tum känns liten. Massa knappar och nya grejer så känner mig mest förvirrad nu när jag irrar runt bland knappar och kommandon :( Blir intressant se om/hur den dockningsstrationen för hårdisk fungerar? Djäkla tangenter trycker ständigt fel på caps lock men vänjer mig förhoppningsvis.

• NRG
    • Medlem
  25. 25. 2010-02-20 10.04

Hej Lanjon!

Nu blir du kanske putt efter allt mitt strävande efter en enklare långsiktig portfölj jag slipper fundera över?

Fick för mig bredda den med fortum,unilever och exxon.

Saknar en del papper jag dumpade senast men får väl vänja mig vid trada dem på min aktiva portfölj?

Skall du vara med i börssm?

Fast jag oftast gjort(jämfört med min tidigare vildvuxna portfölj bra brukar jag hamna i mittfältet) :(

Nya tag!
    MVH

• NRG
    • Medlem
  26. 26. 2010-02-22 18.24

Sämre bolag kan man ju bredda med! Och den var ju en duktigt rejäl utrensning du gjorde där så det blir ju inte speciellt vildvuxet med de där tre bolagen.

Har också några enstaka bolag som dumpats i blickfånget eventuellt via derivat istället kanske framöver. Eventuellt. Aktivitetsnivån i min lilla sk aggressiva portfölj lämnar en del att önska just nu.

Nej inget börs sm för min del :/ Passar inte riktigt min investeringsstil...Känns som att då skulle jag behöva sätta mig in i potentiella kursraketer, dvs mestadels småbolag och det hinner/orkar jag inte.
    Har du några bolag på gång till sm? Fast det kanske inte är läge att svara på det med tanke på att det är en tävling?

• lanjon
    • Medlem
  27. 27. 2010-02-22 19.31

Har inte tänkt mig någon större aktivitet med de aktierna utan hoppas de kommer visa sig någelunda stabila om det blir oväder på börshimmeln. Just exxon köpte jag mest på inrådan från en som skriver under namnet mcdeep som jag fått goda uppslag från tidigare av. Han tyckte i sin senaste rapport att exxon plus några andra var att betrakta som contrarian köp då den ligger under sitt ma200. Unilever har jag suktat efter ett tag och nu när euron är på väg ned så varför inte?

Ingen större aktivitet på mitt mer aktiva konto det senaste men förr eller senare händer det väl något så det är väl bara försöka vara med när något inträffar.

Börssm är mest en kul grej jag hamnar aldrig på prislistan då jag väljer lite "mesigt", får se hur jag gör i år det var tråkigt vi var färre än vanligt senast.

Kommer visst några nytillskott på aktieinvest utländska lista i morgon eller så bl a är jag intresserad av 3M men den är inte precis billig för dagen, får se vad de andra blir för några.

• NRG
    • Medlem
  28. 28. 2010-03-02 20.15

Intressant med börs-sm för om jag skulle delta där skulle jag vara tvungen att "re-learn" fullständigt och slänga alla mina nuvarande strategier i papperskorgen för att ha en liten promilles chans ens...

Kanske kunde vara kul? Skulle nog isf köra fullt ut på små förhoppningsbolag, bioteknik osv. Knappast bluechipbolag i alla fall...

• lanjon
    • Medlem
  29. 29. 2010-03-13 12.03

Lutar åt att jag avstår i år men inte helt 100 bestämt ännu, tycker jag har för många järn i elden just nu för att hålla på med börssm i år. Även om jag var långt ifrån placering blev det bortåt en 80% vilket är betydligt bättre än mitt s.k seriösa sparande :(

Har haft några timmars funderingar inför den fortsatta våren och så här fundera jag generellt i dagsläget.

Systemhandel: Endomines,Pearl,Investor,Kinnevik,Telia,bear/bull fler kan ingå längre fram.

Stopp/loss men ingen målkurs uppåt satt på följande: East Capital,Vostok Nafta, HM

Sparar i dessa samt kan tänka mig en fortsättning i systemhandel när jag upplever jag uppnått lämpligt antal för ändamålet: Latour,Industrivärlden,Lundbergs,Öresund.

Ligger kvar gör mest ingetting just nu med dessa: Svolder,Ratos,(peab).

Midway är helt vilande tillsvidare.

Försöker klura ut när jag skall sälja mina Unlimited travel tror svenskarna vill ut resa rejält efter denne vintern? Kritisk nivå blir det runt 14:50 då jag får avgöra ta hem en kort vinst eller om jag skall hoppas vi fortsätter mot 20-talet?

Fick ringa in peab ovanför då jag tycker den ser ut vara i ett spännande läge TA mässigt, får se hur det utveklar sig den närmsta tiden då jag mycket väl kan se minst 50 innan utdelningen så länge vi har en positiv börs vilket förståss gäller för samtliga kommentarer för vem vet om hela världen kommer rämna nästa vecka?

Blir det väldigt positivt är det bara titta på de tidigare nivåerna i peab för vad jag tänker mig.

Sedan hade jag mest tänkt mig trada vad som köpas/säljas kan plus förkovra mig i förvaltandet av mina sparslantar via diverse lektyrer.

MVH

• NRG
    • Medlem
  30. 30. 2010-03-29 14.56

Blev det något SM?

Jag rensade själv ut det sista småskräpet/mikroinnehaven ur min portfölj nyligen. Basportföljen förblir orörd.

HM har ju varit trevlig på sistone, den stannar för alltid i basportföljen tillsammans med Latour, Ratos,Industrivärden,Öresund Investor(vem vet, de kanske tar sig samman...).

• lanjon
    • Medlem
  31. 31. 2010-03-29 18.03

Nej ingen sm tyvärr tycker jag har fullt upp med allt övrigt börsande, känns lite tomt stå utanför.

Ett väldigt städande i mina portföljer nästan så jag börjar känna mig ensam när jag tittar på dem men lite finns det kvar.

• NRG
    • Medlem
  32. 32. 2010-03-30 23.35

Samma här! Ser mer glest ut när småskräpet åkt ut (satt långt inne med vissa, visst affektionsvärde...) men basportföljen är intakt och koncentrerad. Jag tror vi gör rätt där.

• lanjon
    • Medlem

Ej inloggad!
För att delta i diskussionen i forumet måste du vara inloggad.

Om vårt forum

Du som deltar i forumet tar själv ansvar för innehållet i det du skriver. Aktiespararna har rätt att ta bort inlägg som är opassande eller som inte följer svensk lag.

Annonser