13. 2010-02-07 15.25Behöver friska ideer då jag kört ned mig i träsket trots jag försöker renodla och förenkla allt vad tygen håller :(
Det blir en del papper så jag skall försöka ge så kort kommentar jag kan efter var o en av dessa.
ABB: Ingår i mitt månadsspar, dyr aktie men jag tycker man får en bra exponering globalt och lokalt med denne.
Alfa laval: Ungefär samma som ovanför dock inte riktigt bred tycker jag.
Astra: Kanske ett onödigt innehav med tanke på investmentbolag, bra och defensiv åtminstone.
Atlas C: Tänker ungefär samma här som med ABB och Alfa.
Axfood: Följde med när jag testade köpa via portföljköp, varken bra eller dåligt och har inga planer just nu angående den.
Billerud: Samma som Axfood.
Blackpearl: Denne systemhandlar jag och tror den kan fungera långsiktigt oxå.
Connecta: Samma som Billerud.
East Capital: Handlar inte med fonder utanför ppm så mest ett sätt vara med på ett hörn österut, förväntar mig inga stordåd eller katastrofer utan är mest där som ett surrogat.
Elekta: Samma som Connecta :)
Endomines: Samma som Blackpearl.
HM: ptja platsar väl i alla portföljer?
Industrivärden: Ligger på mitt pensionkonto med månadsspar.
Intrum Justitia: Avskyr denne aktien, förstår inte varför den inte kan lyfta samtidigt som alla talar väl om den, skall ut ur min portfölja snarast möjligt.
Investor: Samma som Industriv men här har jag påbörjat systemhandel dels för den är för stor i portföljen och dels för den är tråkig, jag gillar inte heller bonusprogrammet där som jag tycker är överdrivet och inte står i proportion till vad vissa herrar där presterar.
Kinnevik: Ungefär som indrustriv. men denne gillar jag skarpt och ser den som ett komplement mot nya marknader.
Kungsleden: *suck* Andra rundan med denne och jag tänkte systemhandla den men den hamnade visst i bleke. Inget jag egentligen bryr mig om men får väl försöka få en slant ut ur den.
Latour: Som industriv.
Lundberg: Som industriv.
Midway: Upplever aktien väldigt aktieägarvänlig men tror de kan ha en del tuffa tider framför sig. Gör inget alls med den för dagen utan inväntar någon sorts konjukturförändring.
PEAB: Mitt favvorit byggbolag, har redan tagit hem ursprungsinsatsen flera gånger om så klatten ligger där den ligger. Jag tror mycket på en del av deras senaste manövrar nu återstår det en konjukturvändning och då köper jag fler.
Ratos: Ungefär som med PEAB, ligger inte i vägen för mig men jag har påbörjat ett systemhandel schema för den.
SCA: Enda skogsbolaget om man inte räknar kinnevik och vad nu ingår i en del andra investmentbolag. Gillar aktien och har inga planer på att sälja av.
Svolder: Den har en märklig förmåga variera i antal i min portfölj, har inga som helst klagomål på den och nuvarande innehav är byggt på gamla utdelningar. Möjligt jag ökar i framtiden eller så låter jag den ligga växa med utdelningarna?
Sandvik: Resonerar ungefär som med ABB mfl när det gäller sandvik.
SHB: Läs connecta, är inte speciellt intresserad av mer än speck när det gäller denna typen av aktier.
Securitas: Följde med portföljköpet, vet inte riktigt om jag vill ha den eller ej. Jag tycker aktien är ok och jag har ägt den tidigare genom åren men som ni ser är min "lista" ganska lång vilket jag ogillar.
Skanska: Portföljköp, har tidigare speckat i den vilket jag föredrar men den är inte kass alls! Trots det har jag andra som jag upplever intressantare som långliggare.
Telia: Är egentligen inte intresserad av denne aktien numera men jag förstår den är ganska bra och har bra utdelning så för att göra något har jag överfört den till mitt systemhandelsprojekt.
Trigon: alldeles ny i portföljen, kom in på bra pris och kommer antingen sälja av ta en bra vinst eller börja systemhandla den. Intressant komplement österut rent allmännt tycker jag.
Vostok Nafta: Resonerar ungefär i samma banor som med east capital etc dvs en östexponering. Här är kanske Trigon det bättre valet? Vi får se inga tyngre poster i någon av dem.
Xact bull/bear : trading object råkar ha båda för dagen då de ligger på olika portföljer och har därmed olika strategi att följa(som jag lagt upp) .
Öresund: Presentationer är väl överflödiga, ligger i min pensionsportfölj bland de andra investmentbolagen.
E.on: Energi kanske jag kompletterar med Fortum framöver.
Iberdrola: Ett felköp då jag hade en period jag trodde på vindmöller etc.. Vet inte hur jag vill göra med denne.
Nestle: Ligger bra i min pensionsportfölj, skulle vilja utöka med unilever dock. Kanske en anledning jag är lite osäker på t ex Axfood.
Pinetree : Canadensiskt investmentbolag en pennystock som ger exponering mot flera intressanta saker typ uran mm.
Sprott : Canadensiskt investmentbolag med fokus på jordbruk, ungefär en canadensisk version av black earth fast vad jag upplever bättre? En pennystock och även denna en ren lottsedel.
Premium brands: Canadensisk fastfood leverantör dvs mackor etc som går köpa på mackar osv.., Riktigt högutdelare med mitt ingångspris och till räntan når 10% eller mer mitt alternativ.
Student Buss: Skolbussar i Canada och USA, redan omvandlat från trust till vanlig aktie med bra bit över 10% i direktavkastning.
Statoil: Ville ha ett större oljabolag så lotten föll på denne, kan tänka mig lägga till Petrobras, china och XOM till denne, samtliga lär vara ganska stabila till pensionen.
Vestas: Fan jag inte sålde denne, blev girig och nu är det en svartepepper för mig. Bolaget verkar dock ok men jag köpte t ex Iberdrola för att få vindkraftsexponering. Skall ur portföljen vid lämpligt läge.
Har även några Parekonvertibler som inte behöver förklaras tycker jag?
Jisses vilken lista, undrar om jag fick med alla?
Som grädde på moset kommer jag senare idag lägga minst 2 köpordrar på canadensiska lottsedlar, sedan får jag lägga köp/sälj på mina systemhandelsgrejer.
Jag vet allt det där med att gifta sig med aktier och jag inser jag måste städa vidare. Jag skulle uppskatta er syn på innehaven som då kanske kunde få mig agera lite mer resolut, även förslag på andra uppskattas givetvis.
MVH