Direkt till innehållet ?
Sök i forumet

Caféet

Network Marketing? (Nätverksmarknadsföring/Direktförsäljning)

1. 1. 2008-05-19 22.19

Hejsan alla!

Jag undrar ifall det är någon som har erfarenhet av Nätverksmarknadsföring (om det nu är den svenska termen för det engelska Network Marketing).

Jag har nyligen gått in i ett sådant företag, efter att jag studerat ämnet lite grann. Dock känner jag ingen som har erfarenhet av att varit i ett sådant tidigare och undrar därför ifall det är någon här som har erfarenhet av att varit i något sådant företag, och hur dem upplevde det, vad som var bra samt dåligt. Jag är inte så mycket intresserad av vad folk som inte har provat tycker om det, eftersom de flesta bara repeterar vad andra har sagt. :)

Tack på förhand!

• Dellucius
    • Dellucius
    • Användare
    • Reg. datum: feb 2008
    • Aktiv i antal ämnen: 1
  2. 2. 2008-05-20 06.01

På aktiemarknaden finns ett sådant företag börsnoterat, Oriflame. Det har tidvis varit en lysande affär för aktieägarna. Här är en aktieanalys som berättar om den tidvis skakiga färden:
    http://www.avanza.se/aza/press/press.jsp?article=18760

--------

Det finns flera olika företag som sysslar med nätverksmarknadsföring. Förutsättningarna för den som engagagerar sig kan variera en hel del.

Baksidorna av sådan marknadsföring är uppenbar: Det blir lätt ett pyramidspelstänkande, där den som kommer in tidigt i bolaget har bättre förutsättningar att bli en vinnare, än den som engagerar sig vid ett senare tillfälle. En annan nackdel är att vänner, bekanta och sådana som finns i ens närhet kan känna sig som "objekt" och uppleva att de blir påtrugade varor de inte är intresserade av.

En del nätverksföretag har fortlevt under många år. Tupperware med sina kvalitetsprodukter i plast är ett exempel. Andra är dagsländor, där grundaren ganska snabbt plockar hem vinsten och försvinner. Sådana nätverk upphör att fungera efter några år, och lämnar många besvikna försäljare i sticket. Speciellt i Norge har problemen varit stora, eftersom att de har en lagstiftning som är vag.

Det är ganska vanligt att ungdomar och yngre engageras sig, men när de bearbetat alla i sin närhet, så brukar entusiasmen avta, i takt med att de hägrande inkomsterna uteblir.

Min perspnliga uppfattning är att det är lättare att tjäna pengar på aktiemarknaden än genom att delta i ett nätverk.

De större nätverken, som tex. Amway erbjuder utbildning och seminarier. Storsamlingarna kan tidvis vara både underhållande och manipulativa. Det går nog inte att komma ifrån att sådana samligar även har en "doft av amerika".

Akilleshälen brukar vara förtjänsten. Den blir sällan så god som nybörjaren först tänker sig. Skillnaden mot ett vanligt arbete är uppenbar: I nätverket krävs diciplin om det skall bli framgång, eftersom att det inte finns några fasta arbetstider. Inte heller finns någon begynnelselön eller någon form av anställningstrygghet.

Det kan vara svårt att genomskåda att de flesta i ett nätverk inte tjänar några större summor, eftersom att de som talar varmt för saken inte säger hela sanningen.

Jag frågade vid ett tillfälle en god vän, vad det var för skillnad mellan nätverkets affärsidé och coop konsums kooperativa tanke. Det visade sig inte vara helt lättutrett. I det senare fallet finns givetvis butiker, och blå varor som skall kunna säljas billigare eftersom att de inte har någon reklam.

I nätverket slipper man butikskostnaden. Å andra sidan kan fraktkostnader och liknande lätt skjuta i höjden, eftersom att man inte som privatperson kan köpa in ett stort parti varor på en lastpall från en långtradare.

Det är inte heller helt lätt att som nätverkare sälja varor som de flesta kan köpa för en spottstyver på större marknader. Visserligen hävdar den som är nätverksförsäljare att han säljer en kvalitetmässigt bättre produkt, men frågan är hur många kunder som är beredda att betala för detta.

Ett exempel: Kaffe kan kosta 420 kr för ett kilo om man köper det via nätverket. Den som nöjer sig med "vanligt" kaffe kan köpa det betydligt billigare på varuhus. Det är likadant med bilpolisch, tandkräm, tvättmedel eller plastburkar.

Argumentet för varför man skall gå in i ett nätverk, är vanligen att det blir billigare varor om man går samman. Det stämmer säkert, eftersom att reklamkostnaderna försvinner. Men konstigt nog så är det sällan som kunden upplever att nätverkspriserna ligger under de priser som finns på butikernas egna märkesvaror.

Hur mycket kan då en duktig nätverksförsäljare tjäna under en månad?
    Egendomligt nog så finns det få som kan svara på frågan. Dvs. Svaret blir teoretiskt. Den som engagerar sig i nätverket är vanligen tyst. När han slutligen tröttnar, så framkomer det att ett vanligt arbete inom vården, som städare eller att köra lastbil hade gett betydligt mera, och framförallt säkrare och mer regelbundet.

-----

• yxhugg
    • Medlem
    • Reg. datum: okt 2006
    • Aktiv i antal ämnen: 1316
  3. 3. 2008-05-20 12.54

Tack för svaret!

Det låter som om det finns både fördelar och nackdelar med att besluta sig för att gå in i ett sådant företag. Å ena sidan som du sa om att gå in ett tidigt skede i verksamheten (dock måste jag säga att jag inte förstår det riktigt. Vad jag har förstått är att alla oavsett vart man är i "pyramiden" ska ha samma chans att tjäna pengar, alltså att den under dig kan tjäna mer pengar än dig om dem jobbar hårdare? Eller är det kanske det som kallas pyramidspel som har så att det är mest fördelaktigt att komma in tidigt?).
    Å andra sidan är det ju troligare att det inte är "dagsländor" som du säger, ifall företagen har varit igång en längre tid.

Det låter dessutom att man måste hålla tron uppe (för det verkar i all visäntlighet vara lite av en tro), och jobba vidare. Eventuellt så försöker man skapa fler sätt att sprida sitt nätverk än att bara försöker visa idén för sina kompis och dem i ens närhet.

Vad jag har förstått är också att som aktiemarknaden är ett uppbyggande av ett Nätverk något långsiktigt, ungefär som aktiesparande (förutsatt att företaget är seriöst och fortsätter att finnas).

Seminarier och sådant är intressant, för jag har fått en inbjudan till ett sådant i det företag jag har gått in i. Jag är lite nyfiken över hur dem säljer hela grejen på såna, dvs som du sa, hur dem manipulerar och underhåller. Vilket är intressant, eftersom ifall man verkligen tittar efter det så sker det i all väsentlighet i all verksamhet som vill uppmuntra dem som är medlemmar i verksamheten (oavsett vad det är, Konsum eller Amway eller vad du vill), eller varför inte i all sorts kommunikation?

Det låter också inte som en bra idé att bara vara en nätverkare, utan eventuellt ha ett vanligt arbete och mer göra det på sidan om tills man når en liknande inkomst som det man redan har - för då ser man mer krasst hur troligt det är (ifall gör det disciplinerat) att man kan bygga en långsiktig inkomst. Anledningen till varför jag har kollat närmare på detta är framförallt för att att studerat företagsamhet i Sverige så har jag märkt att ett vanligt arbete faktiskt inte är så tryggt som man först tror. Det som verkar lukrativt är just att min inkomst baseras på min arbetsinsants som en investering, istället för att jag byter min tid kortsiktigt mot pengar (vilket gör att pengarna upphör när arbetet försvinner). Det betyder förstås att jag inte kan leva på att vara nätverkare i början.

Personen jag kontaktade för att komma in i företaget pratade om att han hade imellan 40 000 - 45 000 i månaden. Det jag gjorde var att kolla upp det, och hör och häppna: det stämde. Dock måste tilläggas att han har jobbat med det ett bra tag, men det är väll det som kallas långsiktig investering, för han påstår nu att han kan pensionera sig och leva på pengarna. (dock är han ingen spenderande galning utan investerar självklart pengarna han tjänar vidare, eftersom ingenting är "säkert" (säkerhet är som för många bekant en illusion). Men det är klart, dem som talar gott om det gör det ju självklart för att om de skulle göra anorlunda skulle dem vara tvungna att se på sin egen situation (om den nu är dålig), och varför skulle någon vilja göra det?

Det är sant att man lär behöva vara en väldigt god försäljare om man ska övertyga bekanta om att de ska använda deras produkt som är något dyrare när liknande produkter finns att köpa billigare på supermarknader. Nog måste det väll vara mest gynnsamt för ett företag att ha unika produkter som inte finns någon annansants, då kunden måste komma till dem för att införskaffa den? Visserligen måste man väll vara en bra försäljare för att övertyga någon om att de vill ha en ny unik produkt, fast jag antar att det är sådant som de lär ut på de där storträffarna och undervisningsseminarierna.

Vad jag är nyfiken på är chansen att kunna bygga upp något av en passiv långsiktig inkomst där jag inte behöver byta tid mot pengar. Jag har inte riktigt börjat ännu men jag tycker det iallfall är värt ett försök, om nu folk säger att det funkar finns det generellt sätt bara ett sätt att ta reda på det. Information om hur olika företag fungerar för att kunna jämföra är aldrig fel - tvärtom.

Har du varit i ett nätverksföretag?

• Dellucius
    • Användare
    • Reg. datum: feb 2008
  4. 4. 2008-09-14 13.47

Hej
    Det finns en del fallgropar inom MLM som det kallas på engelska (Multi level Marketing)

Jag snubblade över en del nyttig information och tyckte att de var så logiska att jag kände mig tvungen att skapa en hemsida om dessa.

Vill ni veta fallgroparna och hur man undviker dem följ denna länk.

www.hakanpetersson.se

• Petersson
    • Användare
    • Reg. datum: sep 2008
  5. 5. 2010-07-28 11.07

Jag vill tipsa dig om att bli Ambassadör i Better Globe.

Better Globe är det första nätverksmarknadsföringssällskap i världen där människor kan arbete genom våran princip "Making Money Doing Good". Vår uppgift är att bekämpa fattigdom på det mest effektiva sättet, genom företagsamhet och lönsamhet istället för ren välgörenhet.
    Du kan tjäna pengar genom att hjälpa fattiga människor i Afrika.
    Med din hjälp,
    kan fattiga barn i Afrika få utbildning
    kan fattiga bönder i Afrika ta mikrolån för att finansiera projekt som ger dom möjlighet att leva på sitt jordbruk.
    kan vi bekjämpa ökenspridnign i Afrika och reducera den globala uppvärmningen.
    Att bli Ambassadør i Better Globe kan visa sig att bli en av de mest meningsfulla och lönsamma uppgifterna du har gjort i ditt liv. Alla våra Ambassadörer spelar en väldigt stor och viktig roll i vår bekämpning av fattigdom i Afrika. Läs mer om vad det innebär att vara Ambassadör i Better Globe presentation för Ambassadörer.
    Vi önsker dig välkommen!
    Med vänlig hälsning
    Better Globe
    www.betterglobe.com/12117

• better globe
    • Användare
    • Reg. datum: jul 2010
  6. 6. 2010-08-22 19.47

NätverksMarknadsföring/Network Marketing kan vara en alldeles utmärkt chans att börja ett nytt liv. Både socialt och ekonomiskt och det har Inget med pyramidspel att göra! Först är det viktigt att du hittar ett företag som är seriöst och som funnits på marknaden ett tag (minst 1 år)och som du känner är rätt för dig (produkter/personer/betalplan. Det är definitivt inte bättre att satsa på aktier och absolut inte i dom tider som stundar(om du inte är 100% insatt i ämnet) Jag var på Jamaica nyligen på konferens just i detta ämne. Vad du ska investera i framöver och hur du tar hand om dina pengar, inte bara hur du tjänar utan också hur du sen tar hand om dom på bästa sätt. "The old school" av nätverksmarknadsföring var ju att man "körde slut på" sina nära och kära och jagade prospect/kunder överallt. Det är passé, numer använder man nåt vi kallar "Attraction Marketing" vilket gör att våra prospects kommer till oss (mycket trevligare:-) Och att man jobbar 90% online. Du kan ju lägga allt på den nivå du vill, vill du tjäna 100% så måste du jobba 100% och är du nöjd med en sidoinkomst så går ju det också. Alla har inte höga inkomster, rättare sagt de flesta har inte det men du har samma förutsättningar som dom som har det och det har du inte i ett traditionellt företag(jag har haft firma med anställda så jag vet) Varje dag är det 70.000 som börjar i den branschen. Här är en länk till att höra vad Bill Clinton säger i ämnet. http://www.youtube.com/v/X_eGbfTPbGY&hl=sv_SE&fs=1 . Jag tycker du gör helt rätt som vill satsa på att vara entrepreneur. Och som du säger det gäller att vara uthållig! Det kommer motgångar på vägen och det är viktigt att du ser det långsiktigt. Om inte är det bättre att köpa en lott. Och nåt bättre jobb finns inte. Du bestämmer över din tid och det är upp till dig vad du gör av det. Och du kan absolut tjäna mer än vad dom gör som ligger "ovanför" dig. Skulle kunna skriva mycket i ämnet men får nog räcka så nu:-)
    Lycka till!

• DJMarketing
    • Användare
    • Reg. datum: aug 2010
  7. 7. 2010-09-03 12.55

Nagon kanske borde kolla upp "better globe"-användaren, det här är misstankt likt spam!

• sisige
    • Användare
    • Reg. datum: aug 2010

Ej inloggad!
För att delta i diskussionen i forumet måste du vara inloggad.

Om vårt forum

Du som deltar i forumet tar själv ansvar för innehållet i det du skriver. Aktiespararna har rätt att ta bort inlägg som är opassande eller som inte följer svensk lag.

Annonser