Direkt till innehållet ?
Sök i forumet

Aktier - tips och analyser

Stopploss trigger

1. 1. 2010-03-10 18.30

Jag har ny börjat spara i aktier, jag har fått vara med på den starka uppgång som varit på börsen det senaste året.Eftersom jag inte sitter dagligen och bevakar upp och nedgångar så vill jag försäkra mig om vid en ev. kraftig nedgång på börsen att jag kan "säkra" beloppet på mina aktier. Jag har fått veta lite om sk. stopploss/trigger funktion men vill veta lite mer om funktionen. Vad är det för risker med en sådan funktion??? Kan jag ev. sätta en funktion som löser ut vid ett belopp ex. om jag att säljer vid nedgång under 90:- om aktien står idag i 95:- Finns det någon risk om det finns en köpare som bjuder 90:- att han får mina aktier eller måste aktien först dala ner till 90:-. Jag är helt novis men klarat mig bra hitills i mina placeringar, och vill se ett långsiktigt sparande som inte faller i värde.

Tacksam för svar.

• giron
    • giron
    • Användare
    • Reg. datum: mar 2010
  2. 2. 2010-03-10 19.29

Automatisk stopploss har sina poänger, men risken att du tappar dina aktier vid hastiga kurskast bör beaktas. Ibland trycker proffessionella köpare tillfälligt ned aktierna under de gränser där de kan förvänta sig att automatstopparna utlöser, för att själva snabbt kunna köpa billigt. Mer än en har alltså besviket konstaterat att de sålde i en tillfällig dipp, därför att automatiken utlöste.

Det finns ytterligare en risk. Om kurskastet blir stort, och om det inte finns köpare på den nivå du vill sälja, och då kan det innebära att du erhåller mindre än du först tänkt. Detta kan tex inträffa vid en rapport. Aktien kanske låg på 100 kr, och sedan sekunden efteråt - som svar på den dåliga rapporten - kommer nästa avslut på 90 kr. Då uppstår ett "gap" där ingen hade möjlighet att handla.

Automatisk stopploss består av två delar: En triggernivå. När den utlöser så innebär det att du lägger ut aktierna till försäljning. Det innebär att triggernivån och det du vill ha för aktien inte behöver vara exakt detsamma.

Om du lägger ut aktierna på marknaden när triggern når 95 kr, så kan du ange att du vill minst ha 94 kr för aktierna. Faller kursen hastigt till 90 kr, och du ville ha minst 94 kr, så innebär det att du inte får sälja dina aktier, och kanske blir besviken, även om du tänkt rätt.

Vanligen fungerar det hyfsat med automatisk stopploss under normala och lugna marknadsförhållanden.

Vill du vara absolut på det säkra att erhålla en viss summa för dina aktier, så är optioner och derivat det enda säkra. De är hundraprocentiga.

.......

• yxhugg
    • Medlem
    • Reg. datum: okt 2006
    • Aktiv i antal ämnen: 1256

Ej inloggad!
För att delta i diskussionen i forumet måste du vara inloggad.

Om vårt forum

Du som deltar i forumet tar själv ansvar för innehållet i det du skriver. Aktiespararna har rätt att ta bort inlägg som är opassande eller som inte följer svensk lag.

Annonser