Direkt till innehållet ?
Sök i forumet

Kom igång

nybörjare

1. 1. 2010-03-02 10.50

Hej är helt ny på aktiemarknaden har funderingar på att investera 100000 långsiktigt samt 100000 på kortare sikt att handla för och lära mig mer om aktier.vad bör jag tänka på samt har ni några tips om placeringar skall jag välja att sätta in pengar i en portfölj på en ggn eller sätta in kanske 5000/ mån under en längre tid.Tänkte hålla mig till svenska bolag.eller vad tycker ni.

• laskar
    • laskar
    • Medlem
    • Reg. datum: feb 2010
    • Aktiv i antal ämnen: 1
  2. 2. 2010-03-02 20.11

"Gå in och ur innehav gradvis" som legendariske förvaltaren Stensrud uttrycker det.

Personligen skulle jag varken sätta in allt på en gång eller 5000/mån utan gå in i ett bolag när det har attraktiv värdering med lämplig summa. Det är klar fördel att ha kvar en del cash att investera vid börsfall så gå inte all-in på en gång, då har du ju inget handlingsutrymme kvar sen.

Hälften på kort sikt om du är nybörjare låter ganska riskabelt. Hur kort sikt menar du då? Någon form av trading?

• lanjon
    • Medlem
    • Reg. datum: feb 2008
    • Aktiv i antal ämnen: 79
  3. 3. 2010-03-05 21.15

Det bästa du kan göra som ny, är att vara ordentligt påläst. Det finns en del böcker som ger dig råd om hur du undviker "nybörjarfällorna".

Jonas Bernhardsson har skrivit en sådan. Tradingguiden.

På hans hemsida finns många goda artiklar samlade. Väl värda att ladda hem och studera. Kostnadsfritt.

Jag rekommenderar även: "Så här blir alla svenskar miljonärer", av Per H Börjesson. Den berättar hur marknaden fungerar, och ger upplysningar hur man skall kunna bli miljonär. Det gäller att undvika de - på aktiemarknaden - som försöker lägga beslag på dina pengar!

....

• yxhugg
    • Medlem
    • Reg. datum: okt 2006
    • Aktiv i antal ämnen: 1256
  4. 4. 2010-03-09 13.22

Läs
    Läs
    Läs

och glömma inte att läsa.

Läs Privata Affärer & Aktiespararen.

Aktie handel är mycket tjuv och rackar spel :-), som Yxhugg påpekar.

Skaffa Hitta Kursvinnare, en ovärdelig hjälp

Häng med på Forum som finns överallt.

Framför allt, ha tålamod.
    Det går alltid tåg på börsen....

• Niunda
    • Medlem
    • Reg. datum: okt 2009
    • Aktiv i antal ämnen: 16
  5. 5. 2010-03-09 19.01

"The Intelligent Investor" av Benjamin Graham.

Bibeln för alla investerare...

• lanjon
    • Medlem
    • Reg. datum: feb 2008
    • Aktiv i antal ämnen: 79
  6. 6. 2010-04-01 16.00

efttersom tråden i princip handlar om baskunskap så lånar/bidrar jag med en fråga/tips:
    Jag undrar om de svenska wikipedisidorna om värdepapper, börshandel mm är ok startpunkt för att läsa sej? (Jag skippar engelska wikipedia då jag tror det är mest förvirrande, då begrepp kan heta olika saker, samt att i en del fall så kan ju lagstiftning mm se annorlunda ut.) Kanske är det redan folk härifrån som editerar de sidorna, eller känner sej manade?
    Verkar tyvärr inte finnas nån portalsida för dessa ämnen inom svenska wikipedia. Däremot finns det kategorisidor med listor på undersidor
    sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Värdepapper
    sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Finansiell_ekonomi
    sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Derivat
    sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Företagsekonomi
    och säkert en del som jag inte hittat än.
    Åsikter?

• W_C
    • Användare
    • Reg. datum: feb 2010

Ej inloggad!
För att delta i diskussionen i forumet måste du vara inloggad.

Om vårt forum

Du som deltar i forumet tar själv ansvar för innehållet i det du skriver. Aktiespararna har rätt att ta bort inlägg som är opassande eller som inte följer svensk lag.

Annonser